Metodologia wyceny znaków towarowych jest przedmiotem Międzynarodowych Standardów Wyceny IVS 2017:210 “Aktywa niematerialne” oraz Standardu ISO 10668:2010: “Wymogi dla szacowania wartości marek”. Zgodnie ze wskazanymi standardami do wyceny znaków towarowych stosuje się następujące metody wyceny:
Najczęściej stosowaną metodą wyceny jest metoda opłat licencyjnych, która zgodnie ze standardami wymaga:
Nasz zespół przeprowadzając wycenę metodą opłat licencyjnych opiera się na danych rynkowych dostępnych w specjalistycznych bazach danych zawierających informacje o umowach licencyjnych tj. Sectilis i RoyaltyRange, bazach danych w zakresie rentowności sektorów tj. Bisnode, Infoverity, CSIMarket, bazach danych dotyczących rejestracji znaków towarowych tj. TMview, Euipo i UPRP.
W efekcie sporządzane przez nas wyceny znaków towarowych metodą opłat licencyjnych stanowią źródło informacji nie tylko o samej wartości, ale również warunkach panujących na sektorze bądź branży.
Metoda międzyokresowej nadwyżki dochodów (ang. Multiperiod Excess Earnings Method) wykorzystywana jest najczęściej jako metoda kontrolna (dodatkowa) służąca weryfikacji wartości uzyskanej metody opłat licencyjnych. Często też stanowi uzupełnienie metody opłat licencyjnych w przypadku konieczności wyróżnienia w ramach wycenianej marki relacji z klinetami, co ma znaczenie w procesach związanych z alokacją ceny nabycia.
Stosowanie dwóch metod wyceny do wyceny znaków towarowych jest szczególnie zasadne, w przypadku wycen związanych z transakcjami pomiędzy podmiotami powiązanymi, gdyż wzmacniają one wiarygodność całego raportu z wyceny.
Sprawdź koniecznie:
Do wyceny znaku towarowego metodą międzyokresowej nadwyżki dochodów wykorzystujemy opracowaną przez dr Bartosza Góralskiego metodę nadwyżki dochodów z marki VOLANTE Brand-driven Earnings, która bierze pod uwagę zarówno siłę marki, jak również jej wpływ na dochody generowane przez przedsiębiorstwo.