Wycena kilku domen i serwisów internetowych dla Wrocławskiej Giełdy Nieruchomości

Dla Wrocławskiej Giełdy Nieruchomości sporządziliśmy wycenę domen i serwisów internetowych.

Należy zwrócić w tym miejscu uwagę, że bardzo często domeny i serwisy internetowe są uznawane za ten sam składnik aktów niematerialnych. Nie jest to jednak podejście prawidłowe, gdyż prawo własności domeny internetowej wynika z prawa z jej rejestracji zaś prawo własności serwisu internetowego wynika wprost z autorskich praw majątkowych do oprogramowania komputerowego.

Z tego względu w przypadku wyceny domen i serwisów internetowych działających pod tymi domenami należy rozróżnić czynniki wpływające na ich wartość.

Na wartość domeny wpływa więc:
liczba odwiedzin unikalnych użytkowników (ang. daily unique visitors) – szacowana jest w oparciu o rankingi stron tj. Google PageRank, Google Index, Yahoo Index, Bing Index, Alexa Rank; należy zaważyć, że parametr ten jest powszechnym sposobem pomiaru popularności strony internetowej, który często używany jest przez potencjalnych reklamodawców bądź inwestorów,
dzienny przychód z reklamy (ang. daily advertisement revenue) – szacowany w oparciu o wyniki z Google Adsense, które bazują na słowach kluczowych znajdujących się na stronie internetowej w połączeniu z optymalnym wykorzystaniem strategii reklamowej,
wiek domeny (ang. domain age) – okres od zarejestrowania do chwili badania; jest on szcze-gólnie ważny przy optymalizacji wyszukiwania przez wyszukiwarki tj. Google, Bing czy Yahoo (ang. SEO), gdyż od wieku domeny zależy zarówno wiarygodność, jak i znaczenie danego serwisu;
widoczności w mediach społecznościowych (ang. social media visibility) – oparty na liczbie „polubień” i odwiedzin w najpopularniejszych portalach społecznościowych (Facebook, twit-ter, google+);
liczba linków zwrotnych (ang. backlink count) – oznacza liczbę przekierowań do danej domeny z innych stron internetowych; ważna jest tutaj zarówno liczba bezwzględna przekierowań, ale również ich jakość uzależniona od pozycji witryny, na której znajduje się przekierowanie.

Wartość serwisu internetowego wynika zaś z:
– przyjętego celu funkcjonowania serwisu – w zależności czy serwis jest wizytówką przedsiębiorstwa, czy też stanowi podstawę realizowanego modelu biznesowego (platformy e-commerce) zastosowanie będą miały odrębne metody wyceny,
sposób jego wytworzenia – w przypadku budowy serwisu od zera jego wartość może być wyższa, niż wartość serwisu opartego na gotowych szablonach bądź silnikach,
rodzaju i wielkości treści – w serwisie znajdować się mogą treści, których zadaniem jest przyciągnięcie klientów co wpływać może na atrakcyjność danego serwisu.